Bureising som utveg. Bureisingshistorien i Fåberg 1920 – 1950

Bureising som utveg

Historien om bureisingen i Fåberg i perioden 1920 – 1950 er en viktig del av den lokale kultur- bosettings- og landbrukshistorien. I 2019 fattet styret i historielaget vedtak om at denne del av lokalhistorien måtte dokumenteres gjennom et bokverk. Det ble nedsatt en arbeidsgruppe som ble ledet av Ådne Norheim. Han ble også engasjert som redaktør for boka. De øvrige i arbeidsgruppa har vært Terje Holen, Kari Brennum, Mikael Finsveen og Grethe Borgen.

Boka er på 208 sider i et format litt større enn årbøkene, og består av 2 hoveddeler. En del omfatter temaartikler i tilknytning til bureisingshistorien. Her gis historiske oversikter, beskrivelse av bygningene, arbeidsredskaper mv. Vi får innblikk i livet på bureisingsbruket gjennom bureisersønnen, historien om Fåberg Jorddyrkningslag oppsummeres og sentrale personer i bureisingshistorien har fått sin plass. Den andre hoveddelen er viet de 39 bureisingsbrukene som ble etablert i Fåberg. Hvert bruk har fått sin plass med beskrivelser og bilder. Det framgår hvordan bureiserbruket ble etablert, og historien til bureiserfamilien omtales. Eiendomsstørrelser, husdyrholdet, nydyrkingen, husbyggingen og inntekter utenom bruket beskrives. Det framgår også hvordan bruket har utviklet seg etter at bureiseren falt fra, og hvordan bygninger og arealer benyttes i dag.

Bestilling av boken

Dersom du ønsker å bestille denne boken kan du benytte skjemaet i venstre kolonne (eller i bunnen dersom du bruker mobil) på denne siden. Skal du bestille flere forskjellige bøker kan det være raskere å benytte vårt bokbestillingsskjema. Det er muligheter for kvantumsrabatter ved kjøp av flere bøker. Se prislisten.
Dersom du vil bestille fra skjemaet på denne siden så fyll ut navn, postadresse, epostadresse og mobilnummer. Er du medlem av historielaget så kryss av for det. Eventuelle andre beskjeder kan du skrive i meldingsfeltet. Boktittelen legges til automatisk ved sending så det er ikke nødvendig å skrive den i meldingsfeltet. Det er viktig at du oppgir epostadresse og mobilnummer slik at vi kan komme i kontakt med deg dersom det er noen uklarheter. Dessuten brukes mobilnummeret av posten for å sende melding til deg angående pakken.

Bestill denne boken

Se prislisten.

Bureising som utveg. Bureisingshistorien i Fåberg 1920 – 1950
Melding

10.03.2024, kl. 1700:
Årsmøte på Fåberg Menighetshus.

13.03.2024, kl. 1830:
Lokalhistorisk seminar på biblioteket.
Svein Amblie: Sykehusbygging og sykdomsbekjempelse på 1800-tallet.