Fotogruppa

Fra venstre Vegard Gundersen, Egil Malme, Mikael Finsveen og Erling Lier.På styremøte i Fåberg og Lillehammer historielag 3.5.2016 ble det vedtatt å etablere ei fotogruppe. Bakgrunnen for dette er at det i gamle bilder ligger mye god lokalhistorie og dokumentasjon som er viktig å ta vare på.

Mikael Finsveen er koordinator for gruppa som ellers består av Vegard Gundersen, Kjetil Rolseth, Rolf Løvdal, Egil Malme og Erling Lier. Gruppas mandat er å etablere et digitalt arkiv med gamle bilder og filmer fra Fåberg og Lillehammer. Det digitale arkivet er opprettet, teknisk utstyr er anskaffet og rutinebeskrivelse er utarbeidet. Noe bildemateriale er samlet inn og arbeidet med sortering, registrering, teksting og skanning/avfotografering er godt i gang.

I de fleste hjem ligger bilder fra tidligere tider, og disse blir ofte borte ved generasjonsskifter mv. Dette er historisk dokumentasjon som historielaget vil ta vare på. Gruppa vil svært gjerne komme i kontakt med medlemmer og andre som har gamle bilder som kan være interessante for et slik arkiv. Etter at bildene er skannet eller avfotografert blir de levert tilbake til eier. Kontaktperson for fotogruppa er Mikael Finsveen, tlf. 418 55811, e-post: .